Magnesiummäntä: Kevyempi materiaali ja parempi suorituskyky
Erikoisseoksesta valmistettu magnesiummäntä keventää moottorisahan painoa ja parantaa samalla sen suorituskykyä.
26.09.2024
Mäntä on moottorin sydän
STIHL käyttää moottorisahoissa 2-tahtimoottoreita. Kaikissa moottoreissa on mäntä, jonka liike välittyy kampiakselille ja edelleen teräketjuun. Mäntä altistuu korkeille lämpötiloille ja kovalle kuormitukselle. Mäntä on keskeinen moottorikomponentti ja liikkuu suurella, moottorimallista riippuen jopa 14 000 RPM:n kierrosnopeudella. Kun moottori on käynnissä, mäntä liikkuu nopeasti ja jatkuvasti sylinterissä. Sen on tehtävä työnsä virheettömästi laitteen koko käyttöiän ajan. Moottorisahan teho riippuu paljolti männän toiminnasta ja kuormituskyvystä. Siksi siihen käytetään yksinomaan materiaaleja, jotka ovat riittävän kestäviä ja kevyitä.
Moottorisahojen männät valmistetaan useimmiten alumiinista. Se on hyväksi havaittu ja pitkäikäinen materiaali. Mäntiä ei pääsääntöisesti vaihdeta tai huolleta, joten niiden käyttöiän on oltava vähintään yhtä pitkä kuin laitteiden. Mitä jos käytettävissä olisi vieläkin kevyempi materiaali, joka kestää yhtä kovat kierrosluvut kuin alumiini? Ero ei ole merkittävä, jos materiaalien painoja verrataan suoraan. Alumiinin verrattuna paino-tehosuhde sen sijaan on huomattavasti parempi. Moottorisahaa työssään päivittäin käyttävät tarvitsevat mallin, joka on samaan aikaan suorituskykyinen ja miellyttävä käyttää. Siksi olemme tuoneet markkinoille uuden tuotteen, joka vähentää painoa ja parantaa suorituskykyä.
Magnesiummäntä: Kevyt rakenne, tehokkaat laitteet
Teknisen kehityksen edelläkävijänä olemme erikoistuneet kevyistä komponenteista koostuviin moottorisahoihin. Yksi kehitystyön tuloksista on omassa painevalimossamme erityisestä magnesiumseoksesta tarkalla prosessiohjauksella valmistettu mäntä. Magnesiummännät ovat alumiinisia kevyempiä ja kestävät kovempia kierroslukuja. Tämän ansiosta suorituskyky ja paino-tehosuhde on parempi ja käyttäjään kohdistuu vähemmän tärinää. Magnesiummäntä valmistetaan erityisellä valumenetelmällä ja kovetetaan elektrolyysillä, kemiallisella prosessilla, joka tekee männän pinnasta lujan ja korroosionkestävän. Lopputuloksena on komponentti, joka täyttää erittäin tiukat vaatimukset.
Uusi, entistä kevytrakenteisempi osa on omiaan ennen kaikkea ammattimaiseen metsänhoitoon tarkoitettuihin moottorisahoihin. Ammattikäytön vaativissa olosuhteissa magnesiummännän edut pääsevät todella oikeuksiinsa.
Tällä hetkellä magnesiummäntä on yhdessä moottorisahoistamme: STIHL MS 400 C-M:ssä.
Uusi tekniikka tarkoittaa parempaa käyttömukavuutta ja suorituskykyä, jossa ei ole tingitty pitkästä käyttöiästä. Ominaisuudet tekevät MS 400 C-M -moottorisahasta ylivertaisen tehokkaan työvälineen karsintaan ja muihin vaativiin metsätöihin. Se on voimanpesä kevyessä paketissa.
Ammattikäyttöön suunniteltu STIHL MS 400 C-M: magnesiummännällä varustettu, entistä suorituskykyisempi moottorisaha.
STIHL MS 400 C-M vertailussa
MS 400 C-M | MS 362 C-M | MS 462 C-M | |
---|---|---|---|
Paino | 5,8 kg | 5,6 kg | 6 kg |
Teho | 4,0 kW | 3,5 kW | 4,4 kW |
Paino-/tehosuhde | 1,45 kg/kW | 1,6 kg/kW | 1,4 kg/kW |
Yhteenveto: Magnesiummäntä
- Mäntä on moottorin sydän. Sen liike välittyy kampiakselille ja edelleen teräketjuun.
- Koska mäntään kohdistuu suurta kuormitusta, vain harvat materiaalit täyttävät sen edellyttämät vaatimukset.
- Moottorisahojen männät valmistetaan useimmiten alumiinista.
- STIHL MS 400 C-M on markkinoiden ensimmäinen moottorisaha, jossa on magnesiummäntä.
- Erityinen magnesiumseos tekee männästä kevyemmän mutta kuitenkin yhtä lämpötilavakaan alumiiniin verrattuna.
- Magnesiummäntä sallii suuremman kierrosnopeuden ja parantaa näin suorituskykyä.