Brändin DNA
Lue, miten STIHL on helpottanut ihmisten työskentelyä luonnossa ja sen parissa jo yli 95 vuoden ajan.
14.10.2024
STIHL lyhyesti
STIHL konserni kehittää, valmistaa ja jakelee moottorityökaluja ammattimaiseen metsänhoitoon ja maatalouteen, maisemanhoitoon, rakennusalalle ja yksityisille puutarhureille. Digitaaliset ratkaisut ja palvelut täydentävät laajaa tuotevalikoimaamme. STIHL tuotteita myyvät valtuutetut, usein myös huoltoa tarjoavat jälleenmyyjät – jakeluverkostoomme kuuluu 42 omaa myynti- ja markkinointiyritystä, noin 120 maahantuojaa sekä yli 55 000 jälleenmyyjää yli 160 eri maassa. Toimintaan kuuluvat myös omat STIHL verkkokaupat, joita laajennetaan kansainvälisesti seuraavien vuosien aikana.
STIHL valmistaa tuotteitaan seitsemässä maassa ympäri maailmaa – Saksassa, Yhdysvalloissa, Brasiliassa, Sveitsissä, Itävallassa, Kiinassa ja Filippiineillä.
STIHL on ollut vuodesta 1971 lähtien maailman myydyin moottorisahamerkki. Yritys perustettiin vuonna 1926, ja sen pääkonttori sijaitsee Waiblingenissa Stuttgartin lähellä.
"Tavoitteena helpottaa ihmisten työskentelyä luonnossa ja sen parissa".
Andreas Stihl, yrityksen perustaja
Uraauurtavaa inspiraatiota jo yli 95 vuoden ajan
Kaikki sai alkunsa vuonna 1926: Andreas Stihl perusti yrityksensä ja kehitti ensimmäisen moottorisahan. Tämä keksintö mullisti metsätyön ja teki STIHListä maailmanlaajuisen markkina- ja teknologiajohtajan. Mikä on yhä menestyksemme salaisuus? Kehitämme vallankumouksellisia innovaatioita kerta toisensa jälkeen yrityksen perustajan uraauurtavan inspiraation pohjalta. Esimerkiksi akkuteknologialla, digitaalisilla ratkaisuilla, robotiikalla ja tekoälyllä. Suhtaudumme tähän intohimoisesti ja pyrimme kehittymään jatkuvasti. Tavoitteenamme on helpottaa ihmisten työskentelyä luonnossa ja sen parissa.
Yhdistävät arvomme ympäri maailmaa
STIHL työllistää ihmisiä kaikkialta maailmasta ja toimii maailmanlaajuisilla markkinoilla. Siksi on tärkeää, että meillä on arvoja, jotka yhdistävät meitä yli kansallisten rajojen ja määrittävät toimintamme. Kestävä menestys on palkkio jatkuvalle kehitykselle ja yrityksille, jotka toimivat pitkän aikavälin periaatteiden ja sitovien ohjeiden mukaisesti. Perheyrityksenä olemme siitä vakuuttuneita. Tämä tavoite heijastuu yrityskulttuuriimme ja arvoihimme. Yhtiön tavoin arvomme ovat kasvaneet, ja niitä eletään ja kehitetään päivä päivältä.
Haluamme edelleen tehdä vaikutuksen asiakkaisiimme laitteidemme ja palvelujemme huippuluokan laadulla. Tavoitteenamme on, että STIHL-tuotteita ostavat ihmiset eivät ole vain tyytyväisiä STIHLiin vaan myös inspiroituneita. Yhdessä jälleenmyyjien kanssa rakennamme kestäviä asiakassuhteita. Tässä prosessissa toimintojemme tavoitteena on luoda läheinen, henkilökohtainen ja emotionaalinen suhde loppuasiakkaan ja brändin välille. Jokainen työkalu on vain yhtä hyvä kuin sen mukana tuleva palvelu. Siksi tarjoamme kattavia ja erinomaisia huoltoratkaisuja markkinoilla jälleenmyyjien kautta.
Globaalit markkinat tarjoavat kasvupotentiaalia, mutta myös tilaa kilpailun lisääntymiselle. Molemmat vaativat STIHLiltä suurta ketteryyttä. Haluamme olla alamme johtava brändi maailmanlaajuisesti ja laajentaa globaalia markkina-asemaamme entisestään. Tämän saavuttamiseksi luomme maailmanlaajuisia standardeja ja synergioita arvoketjun kaikissa vaiheissa ja olemme samalla lähellä markkinoiden paikallisia tarpeita. Maailmanlaajuinen myyntiverkosto ja kansainvälinen tuotantoverkosto ovat STIHLin menestyksen perusta. Noudatamme tasapainoista sijaintikäytäntöä ja valmistamme tuotteita kaikkialla maailmassa korkeimpien tuotanto- ja laatustandardien mukaisesti.
Perheyrityksenä STIHLillä on erityinen vastuu sekä ihmisistä että luonnosta. Siksi työntekijöidemme ja tuotteidemme korkeimman mahdollisen työterveyden ja -turvallisuuden varmistaminen on yksi perusperiaatteistamme. Huolehdimme luonnonvaroista tehokkaiden ja kestävien prosessien ja tuotteiden avulla. Ylläpidämme pitkäaikaista ja kumppanuuteen perustuvaa yhteistyötä jälleenmyyjien, toimittajien ja liikekumppaneiden kanssa. Perustamme kaiken toimintamme rehellisyyden, lainsäädännön noudattamisen ja oikeudenmukaisuuden perusarvoihin. Edistämme avointa ja luottavaista yrityskulttuuria ja sekä yrittäjähenkistä ajattelua että itsenäistä toimintaa.
Haluamme asettaa standardeja teknologian ja innovaatioiden alalla. Tämän saavuttamiseksi edistämme innovatiivisten tuotteiden ja palveluiden kehittämistä. Sisäinen motivaatiomme on vahva kulttuurinen innovaatio, joka hyödyntää uusimpia teknologioita, prosesseja ja markkinatuntemusta kaikilla yrityksen osa-alueilla. Digitaalisia teknologioita käyttäessämme haluamme olla johtavassa asemassa laitteidemme ja palvelujemme suhteen ja olla yhteydessä asiakkaisiin sekä kehittää uusia liiketoimintamalleja ja liikevaihtopotentiaalia. Sama koskee ihmisten, koneiden ja tuotteiden välistä digitaalista verkostoitumista.
STIHL edustaa huippulaatua, ja tulee tekemään niin myös tulevaisuudessa. Tämä luo perustan markkinoiden menestykselle ja kannattavalle kasvulle sekä turvaa yrittäjähenkisen itsenäisyytemme pitkällä aikavälillä. Tämä edellyttää palvelukeskeisyyttä koko arvoketjussa. Ihanteellisten olosuhteiden ja kumppanuuteen perustuvan johtajuuden avulla annamme työntekijöillemme mahdollisuuden hyödyntää koko potentiaalinsa, jotta he voivat täyttää laatulupauksen asiakkaille yrityksen kaikilla osa-alueilla. Olemme houkutteleva työnantaja, joka tunnistaa ja tukee lahjakkaita henkilöitä.
STIHLIN MENESTYS NUMEROINA
STIHL-konsernin ennätyksellinen liikevaihto vuonna 2022 oli 5,5 miljardia euroa. Tämä vastaa 8,6 prosentin kasvua edellisvuoteen verrattuna. 90 prosenttia myynnistä syntyi Saksan ulkopuolella. Akkukäyttöisten sähkötyökalujen trendi jatkui. STIHL-konsernin bensiinisegmentti laski hieman.
KASVUA OMALLA VOIMALLA
Konsernin pääomarakenne on erittäin vakaa, sillä sen omavaraisuusaste on 60 prosenttia. Siten STIHL voi edelleen rahoittaa sijoituksia omista varoistaan. Aiempien vuosien tapaan investoinnit ylittivät huomattavasti arvonalentumisen. Liiketoiminnan myönteinen kehitys johti 2,3 prosentin työvoiman kasvuun, ja yritys työllisti 20 552 työntekijää maailmanlaajuisesti (päivitetty 31. joulukuuta 2022). Lisätietoja tilikaudesta 2023 on STIHLin vuosikertomuksessa ja verkossa julkaistavassa vuosikertomuksessa.
NAISET JOHTOTEHTÄVISSÄ
Tarjoamme tasa-arvoisia mahdollisuuksia ja kannustamme naisia aktiivisesti kehittämään uraansa STIHLillä. Vain työsuoritus, taito ja potentiaali ovat meille tärkeitä. Neljä kahdestatoista hallituksen jäsenestä on naisia, mikä tarkoittaa, että STIHL AG:n hallituksessa naisten osuus on yli 30 prosenttia. Kaksi viidestä STIHL AG:n johtoryhmän jäsenestä on naisia. Kokouksessaan 29. kesäkuuta 2022 johtoryhmä asetti tavoiteluvun "vähintään yksi nainen" STIHL AG:n johtoryhmän tulevia nimityksiä varten.