Tärkeää tietoa
Kaikki STIHL-akut toimitetaan tehtaalta jälleenmyyjille 30 %:n varaustasolla. Vaikka STIHL-akkua olisi säilytetty pitkään jälleenmyyjällä, se on suojattu tehokkaasti itsepurkautumiselta.
Lisätietoa litiumioniakkujen oikeaoppisesta lataamisesta ja huomioitavista seikoista.
29.05.2024
Lataa STIHL-litiumioniakut 80–100 prosenttiin ennen ensimmäistä käyttökertaa
Turvateknologiat estävät litiumioniakkujen ylikuumenemisen
Huoletonta lataamista yön yli
Suojaa litiumioniakut kosteudelta, kuumuudelta ja kylmyydeltä
Oletus, että akut on ladattava täyteen niiden ostamisen jälkeen, ei enää päde edistyneisiin litiumioniakkuihin. Akkujen pitkän käyttöiän varmistamiseksi on kuitenkin otettava huomioon muutamia seikkoja.
STIHL-akkuja voi ladata ongelmitta 5–40 celsiusasteen lämpötilassa. Säilytys -20 – +50 asteen lämpötilassa on mahdollista, mutta akun toiminta heikkenee tämän alueen raja-arvoissa.
STIHL-laturit tarjoavat lisäturvallisuutta: Jos akku on liian kuuma pitkän käytön jälkeen, lataus käynnistyy vasta, kun akku on jäähtynyt tiettyyn lämpötilaan.
Litiumioniakkujen suojaamiseksi ja niiden asianmukaisen latauksen varmistamiseksi niitä ei saa asettaa lämmittimien päälle. Liian korkeat tai matalat lämpötilat voivat vahingoittaa akkuja, joten noudata aina hyväksyttyjä lämpötiloja.
Akut kannattaa ladata normaalissa huoneenlämmössä tai kohtuullisessa ulkolämpötilassa.
Pitkälle kehittyneet litiumioniakut tarvitsevat vain 80 %:n latauksen ennen ensimmäistä käyttökertaa – lataus kestää tällöin akusta riippuen puolesta tunnista neljään ja puoleen tuntiin.
Yksi myytti viittaa siihen, että akku tulisi asettaa lämmittimeen latauksen ajaksi. Tämä teoria perustuu ajatukseen, että lämpö lisää sähköistä aktiivisuutta, mikä suojaa akkua latauksen aikana ja pidentää sen käyttöikää. Jotkut väittävät, että täysin tyhjän akun voi jopa aktivoida hetkeksi uudelleen lämmittämällä sitä, sillä vain lämmin akku voi käyttää koko energiavarantoaan. Nyt tiedämme, että tämä teoria ei ole vain väärä, vaan prosessi on itse asiassa haitallinen akulle.
Latauksen ja purkautumisen aikana ionit siirtyvät elektrodista toiseen virran suunnasta riippuen. Jos akku kuumenee liikaa, hiukkaset kiihtyvät ja materiaali hajoaa – ja sen käyttöikä lyhenee. Pahimmassa tapauksessa akun voimakkaan ylikuumenemisen seurauksena voi syntyä helposti syttyviä kaasuja. Akku ei ole enää käyttökelpoinen. Yleisesti ottaen suosittelemme aina noudattamaan akun hyväksyttyä lämpötila-aluetta.
Tärkeää tietoa
Kaikki STIHL-akut toimitetaan tehtaalta jälleenmyyjille 30 %:n varaustasolla. Vaikka STIHL-akkua olisi säilytetty pitkään jälleenmyyjällä, se on suojattu tehokkaasti itsepurkautumiselta.
On normaalia, että akku lämpenee latauksen aikana, eikä siitä tarvitse olla huolissaan. Laadukkaat STIHL-akut on suojattu ylikuumenemiselta, ja ne ovat käytännössä vaarattomia. Lataus päättyy automaattisesti, kun akku on ladattu, joten sinun ei tarvitse huolehtia akun liian pitkästä lataamisesta. Jäljitelmät ja muut kuin alkuperäiset osat ovat todennäköisemmin vaarallisia, koska nämä akut voivat räjähtää liiallisen lämmönmuodostuksen seurauksena.
Jos akku ylittää hyväksytyn lämpötila-alueen huomattavasti, se voi aiheuttaa itseään vahvistavan eksotermisen kemiallisen reaktion, jota kutsutaan "lämpöpurkaukseksi". Akun sisäinen lämmöntuotanto vahvistuu itsestään, mikä saa aikaan pyöreän ketjureaktion, joka sulattaa akun ytimen nopeasti.
On totta, että akun syttymisvaara on edelleen huolenaihe monille käyttäjille. Edistykselliset STIHL-akut ovat kuitenkin turvallisia.
STIHLin laadukkailla akkukäyttöisillä tuotteilla on monia etuja, kuten litiumioniakkujen vähäinen syttymisriski, optimaalinen suoja syväpurkautumiselta ja lämpötilan valvonta tehokkaan akunhallintajärjestelmän avulla.
Ylilatauksen ja liiallisen lämmönmuodostuksen estämiseksi STIHL-akuissa käytetään vain korkeimpien turvallisuusvaatimusten mukaisia litiumioniakkukennoja
STIHL-akut ja -laturit sisältävät suojamekanismit, jotka estävät ylilatauksen ja liiallisen lämmönmuodostuksen.
Akunhallintajärjestelmä valvoo jokaista yksittäistä akkuun asennettua kennoa. Siinä on integroitu anturi, joka mittaa lämpötilan akun lämpimimmässä kohdassa – jos lämpötila on liian korkea, lataus keskeytyy.
Edistyksellisten litiumioniakkujen syttymisriski on erittäin pieni. Tämä varmistetaan erilaisilla toimenpiteillä, kuten sisäänrakennetulla akunhallintajärjestelmällä, joka estää ylilatauksen ja siihen liittyvän korkean lämmönmuodostuksen.
Litiumioniakkujen elektroniikka kytkee akut automaattisesti lepotilaan, jos niitä ei käytetä pitkään aikaan. Tämä suojaa vahingolliselta syväpurkaukselta.
STIHL käyttää kaikissa akkukäyttöisissä tuotteissaan edistyneitä litiumioniakkukennoja, joita ei tarvitse ladata täyteen ennen ensimmäistä käyttökertaa ja jotka ovat käyttövalmiita muutamassa tunnissa. Tämä johtuu siitä, että STIHL-akkujen itsepurkautumisnopeus on häviävän alhainen – kapasiteetti heikkenee vain 1–3 prosenttia vuodessa.
Litiumioniakuissa ei ole muisti-ilmiötä. Muisti-ilmiöllä tarkoitetaan osittaisesta purkautumisesta johtuvaa pysyvää kapasiteetin menetystä, joka vaikuttaa nikkelikadmiumakkuihin (NiCd). Akku muistaa kulutetun energian tarpeen ja tuottaa ajan myötä vain aiemmin käytetyn kapasiteetin alkuperäisen täyden määrän sijaan.
Jos akku kuumenee
Akun, laturin ja työkalun sähköiset varotoimet estävät ylikuumenemisen ja kytkevät toiminnot automaattisesti pois päältä kriittisissä kohdissa. Epätodennäköisen ylikuumenemisen estämiseksi kaikki akkukennot on sijoitettu tukevaan ja palosuojattuun koteloon.
Litiumioniakkujen optimaaliseen säilytykseen suosittelemme noin 20 asteen lämpötilaa. Periaatteessa akkuja voidaan säilyttää -20 – +50 asteen lämpötilassa. Toiminta ja käyttöikä voivat kuitenkin heikentyä tämän lämpötila-alueen raja-arvoissa. Siksi suosittelemme litiumioniakkujen oikeaoppista varastointia.
AL 300 -pikalaturin kaltaiset laturit auttavat aktiivisesti jäähdyttämään akkua sisäänrakennetun ilmajäähdytysjärjestelmän avulla. Tutustu akkulatureihin:
Akun neljä LED-merkkivaloa ilmaisevat lataustason, mutta ne voivat myös osoittaa sähkötyökalun tai akun toimintahäiriöitä. Aktivoi ne painamalla akun painiketta. LED-valoissa palaa vihreä valo noin viiden sekunnin ajan ja ne näyttävät sen jälkeen varaustason. Jos vain yhdessä LED-merkkivalossa vilkkuu vihreä valo, lataustaso on alhainen.
Kun akku on liitetty laturiin, vihreät LED-valot osoittavat myös lataustason (jos mikään LED-valo ei pala, lataus on valmis). Jos sen sijaan LED-valoissa palaa tai vilkkuu punainen valo, järjestelmässä on häiriö:
LED-näyttö | Merkitys |
---|---|
Akku on ladattava. | |
Akun varaustaso on 20–40 %. | |
Akun varaustaso on 40–60 %. | |
Akun varaustaso on 60–80 %. | |
Akun varaustaso on 80–100 %. | |
Akku on liian kuuma tai kylmä. | |
Sähkötyökalu on liian kuuma. | |
Sähkötyökalussa on vika. | |
Akku on viallinen. |
Akun LED-näyttö antaa tietoa varaustasosta tai vioista.
Jos haluat lisätietoja litiumioniakun toiminnasta ja siitä, miten STIHL hyödyntää näitä toimintoja parhaalla mahdollisella tavalla esimerkiksi älykkäillä järjestelmillä, tutustu Akkujen perustiedot -artikkeliin.
Akun latausaika riippuu sen kapasiteetista. Useimmissa tapauksissa lataaminen 80 prosenttiin kestää puolesta tunnista neljään ja puoleen tuntiin. Tällä varaustasolla akkua voidaan käyttää ongelmitta myös ensimmäisellä käyttökerralla. Lataus 100 %:iin kestää hieman kauemmin, ja tarkka kesto riippuu akun tyypistä.
Riippuu akusta, voidaanko litiumioniakkuja ladata tavallisella laturilla. Litiumioniakun lataamiseen tarvitaan usein erityisiä liitäntöjä. Ne koskevat yleensä tuotteita, joissa akkuja käytetään. Siksi lataamiseen tarvitaan sopiva laturi.
Litiumioniakun oikeaoppisen latauksen varmistamiseksi on huomioitava kolme seikkaa. Ensinnäkin lämpötilan on oltava 5–40 astetta. Varmista, että akku on suojattu kosteudelta. Liitä se sopivaan laturiin. STIHL-litiumioniakkujen kehittynyt turvallisuustekniikka suojaa ylikuumenemiselta ja säätää virrankulun automaattisesti. Lataa akku 80–100 %:iin ennen ensimmäistä käyttökertaa.
Usein oletetaan, että akun lämpötila vaikuttaa sen tuottaman energian määrään. Tämän teorian mukaan sähköisen aktiviteetin pitäisi lisääntyä lämmön vuoksi. Jotkut väittävät, että täysin purkautunut akku voidaan jopa aktivoida uudelleen lämmittämällä sitä. Nykyään tämän teorian tiedetään olevan virheellinen, ja akun lämmittäminen esimerkiksi lämpöpatterissa vaurioittaa akkua.
Litiumioniakkua ladattaessa lämpötilan tulee olla 5–40 astetta.
Akun lataaminen liian pitkään voi olla vaarallista, jos käytetään jäljitelmiä ja muita kuin alkuperäisiä osia. Laadukkaat akut on yleensä suojattu ylikuumenemiselta, mutta vikoja ei voida koskaan täysin sulkea pois.