Moottorisahan teräketjun kiristäminen
Jotta moottorisaha toimisi parhaalla mahdollisella tavalla ja olisi turvallinen, moottorisahan ketjun kireys on oltava oikein. Opettele kuinka ketjujen kiristys tapahtuu oikeaoppisesti oppaamme avulla.
04.12.2024
Mistä tiedän, milloin moottorisahan ketju on kiristettävä?
Jos moottorisahan ketju ei pyöri kunnolla, on usein syynä joko moottorisahan ketju jumissa / moottorisahan ketjujarru jumissa tai moottorisahan ketjun kireys ei ole optimaalinen.
Teräketju on kiristettävä säännöllisesti, koska siihen kohdistuu eniten rasitusta moottorisahaa käytettäessä: joka kerta, kun hammas kiinnittyy puuhun, ketju altistuu äkilliselle iskun ja kitkan aiheuttamalle rasitukselle. Lisääntynyt hankaus, lika ja sahanpuru lisäävät myös ketjupyörän, ketjun ja muiden osien mekaanista kulumista. Ei siis ole yllättävää, että moottorisahan terän kireys on säädettävä ajan mittaan.
Jos teräketju ei enää sovi terälaipan alaosaan, kiristä sitä. Oikein kiristetty teräketju on tiukasti terälaipan alaosaa vasten, mutta sitä on edelleen helppo liikuttaa käsin, kun ketjujarru vapautetaan. Jos käytössä on STIHL-moottorisaha QuickStop Super -ominaisuudella, alemman kahvan jarruvipua on myös painettava ketjujarrun vapauttamiseksi. Huomaa, että moottorisaha ketju kuumenee normaalin käytön aikana ja laajenee sen vuoksi. Teräketju tulee myös kiristää, jos siinä on enemmän välystä kuumenemisen jälkeen.
Jos kiristät teräketjua käyttölämpötilassa, muista löysätä sitä (vähentää kireyttä), kun se on jäähtynyt. Jos ketju on liian kireällä, moottorisahan osat kuormittuvat, mikä voi aiheuttaa vaurioita.
Suosittelemme tarkistamaan ketjun kireyden aina ennen moottorisahan käyttöä. Jos ketjun kireyttä ei voi enää säätää, voi edessä olla moottorisahan ketjun vaihto.
Huomaa: Muista huomioida oma turvallisuutesi, kun tarkistat tai kiristät ketjua
- Älä koskaan tarkista tai kiristä ketjua moottorisahan ollessa käynnissä.
- Käytä asianmukaisia suojakäsineitä.
- Moottorisahan moottorin tai äänenvaimentimen kuumat osat voivat aiheuttaa palovammoja, jos yrität tarkistaa tai kiristää ketjua käyttölämpötilassa.
- Akkukäyttöisessä tai sähkökäyttöisessä moottorisahassa on varmistettava, ettei se voi käynnistyä (irrota akku tai pistoke).
- Tarkista teräketju kulumisen tai mekaanisten vaurioiden varalta (murtumat, lohkeamat, vääntymät). Älä käytä moottorisahaa, jos teräketju on vaurioitunut.
Ketjun kiristäminen STIHL-pikaketjunkiristimellä: vaiheittaiset ohjeet
Jos kyseessä on STIHL-moottorisaha pikaketjunkiristimellä, teräketjun kiristäminen onnistuu nopeasti, helposti ja kätevästi. Pikaketjunkiristimellä varustettu STIHL-moottorisaha voidaan tunnistaa helposti, sillä mallinimessä on kirjain B (esim. MS 182 C-BE). Ohjeet:
Sammuta moottori. Jos kyseessä on akkukäyttöinen moottorisaha, irrota akku. Jos kyseessä on puolestaan sähköinen moottorisaha, irrota pistoke pistorasiasta.
Vapauta ketjujarru vetämällä ketjujarrun kahvaa itseäsi kohti.
Vedä pikaketjunkiristimen siipimutterin kahva ulos ja löysää sitä irrottamatta sitä – yleensä yksi kierros riittää.
Nosta moottorisahan terälaippaa sen kärjestä, etenkin jos se on pitkä. Pidä sitä ylhäällä.
Kiristä ketju kääntämällä säätöpyörää myötäpäivään ääriasentoon saakka.
Kiristä siipimutteri käsin ja käännä kahva takaisin sisään.
Kun olet taittanut siipimutterin kahvan takaisin sisään, voit laskea moottorisahan terälaipan takaisin alas.
Tarkista kireys vetämällä ketjua ja tarkistamalla, liikkuuko se helposti vai onko moottorisahan ketju jumissa. Käytä suojakäsineitä. Ketjun tulisi liikkua terälaipan ympärillä ongelmitta, mutta myös sopia tiiviisti sen alaosaan. Kokeile nostaa ketjun yläosaa myös terälaipan keskeltä; se saa nousta korkeintaan noin 5 mm.
Sen sijaan, että vetäisit ketjua käsin, voit käyttää mukana toimitetun KombiTool-työkalun vartta. Tämä vähentää loukkaantumisriskiä, sillä et joudu suoraan kosketuksiin ketjun hampaiden kanssa.
Ketjun kiristäminen sivussa olevalla ketjunkiristimellä – yksityiskohtaiset ohjeet
Sivussa oleva ketjunkiristin on hyväksi havaittu osa useimmissa STIHL-moottorisahoissa. Se helpottaa pääsyä ketjunkiristimeen ja vähentää riskiä koskettaa moottorisahan moottorin kuumia osia.
Jos laitteessasi on QuickStop Super, muista painaa takakahvan QuickStop-vipua, kun yrität liikuttaa ketjua.
Sammuta moottori. Jos kyseessä on akkukäyttöinen moottorisaha, irrota akku. Jos kyseessä on puolestaan sähköinen moottorisaha, irrota pistoke pistorasiasta.
Vapauta ketjujarru vetämällä ketjujarrun kahvaa itseäsi kohti.
Löysää ketjupyörän kannen kiinnitysmutteri tai -mutterit KombiTool-työkalulla, mutta älä kierrä mutteria kokonaan irti. Yleensä riittää, että sitä löysätään yhden tai kahden kierroksen verran.
Nosta moottorisahan terälaippaa sen kärjestä, etenkin jos se on pitkä. Pidä sitä ylhäällä.
Kierrä kiristysruuvia KombiTool-ruuvitaltalla myötäpäivään, kunnes kireys on oikea.
Vedä tai työnnä ketjua käsin terälaipan ympäri, jotta ketjun kireys jakautuu tasaisesti. Tämän jälkeen sitä voi olla tarpeen kiristää tai löysätä hieman.
Kiristä kiinnitysmutteri(t) KombiTool-työkalulla.
Kun olet kiristänyt kiinnitysmutterin, voit laskea moottorisahan terälaipan takaisin alas.
Tarkista kireys vetämällä ketjua ja tarkistamalla, liikkuuko se helposti. Käytä suojakäsineitä. Ketjun tulisi liikkua terälaipan ympärillä ongelmitta, mutta myös sopia tiiviisti sen alaosaan. Kokeile nostaa ketjun yläosaa myös terälaipan keskeltä; se saa nousta korkeintaan noin 5 mm.
Sen sijaan, että vetäisit ketjua käsin, voit käyttää mukana toimitetun KombiTool-työkalun vartta. Tämä vähentää loukkaantumisriskiä, sillä et joudu suoraan kosketuksiin ketjun hampaiden kanssa.
Ketjun kiristäminen etuosan ketjunkiristimellä – yksityiskohtaiset ohjeet
Vain harvoissa STIHL-moottorisahoissa on ketjunkiristin etuosassa. Ne toimivat samalla tavalla kuin sivussa oleva ketjunkiristin, ne ovat vain eri kohdassa.
Sammuta moottori. Jos kyseessä on akkukäyttöinen moottorisaha, irrota akku. Jos kyseessä on puolestaan sähköinen moottorisaha, irrota pistoke pistorasiasta.
Vapauta ketjujarru vetämällä ketjujarrun kahvaa itseäsi kohti.
Löysää ketjupyörän kannen kiinnitysmutteri tai -mutterit KombiTool-työkalulla, mutta älä kierrä mutteria kokonaan irti. Yleensä riittää, että sitä löysätään yhden tai kahden kierroksen verran.
Nosta moottorisahan terälaippaa sen kärjestä, etenkin jos se on pitkä. Pidä sitä ylhäällä.
Kierrä kiristysruuvia KombiTool-ruuvitaltalla myötäpäivään, kunnes kireys on oikea.
Vedä tai työnnä ketjua käsin terälaipan ympäri, jotta ketjun kireys jakautuu tasaisesti. Tämän jälkeen sitä voi olla tarpeen kiristää tai löysätä hieman.
Kiristä kiinnitysmutteri(t) KombiTool-työkalulla.
Kun olet kiristänyt kiinnitysmutterin, voit laskea terälaipan takaisin alas.
Tarkista kireys vetämällä ketjua ja tarkistamalla, liikkuuko se helposti. Käytä suojakäsineitä. Ketjun tulisi liikkua terälaipan ympärillä ongelmitta, mutta myös sopia tiiviisti sen alaosaan. Yritä nostaa ketjun yläosaa myös terälaipan keskeltä; se saa nousta korkeintaan noin 5 mm. Sen sijaan, että vetäisit ketjua käsin, voit käyttää mukana toimitetun KombiTool-työkalun vartta. Tämä vähentää loukkaantumisriskiä, sillä et joudu suoraan kosketuksiin ketjun hampaiden kanssa.
STIHL-moottorisahojen käyttöohjeet
Lataa STIHL-moottorisahan käyttöohjeet täältä.
Yhteenveto: moottorisaha ketjun vaihto ja kiristäminen
Jos teräketju ei istu tiukasti terälaipan alaosaan, se tulee kiristää
Sammuta moottorisahan moottori. Irrota akku, jos kyseessä on akkukäyttöinen moottorisaha. Irrota pistoke, jos kyseessä on sähkökäyttöinen moottorisaha
Aseta moottorisaha tukevalle ja tasaiselle alustalle
Vapauta ketjujarru
Noudata ohjeita moottorisahan kireyden säätöominaisuuksista riippuen ja kiristä ketju asianmukaisesti. Tarkista kireys
Muista käyttää suojakäsineitä, jotta et loukkaannu ketjun terävien hampaiden vuoksi